Ligipääsetavus
Digiligipääsetavus loob võrdsed võimalused
Ligipääsetav (juurdepääsetav) e-keskkond on disainitud ja arendatud nii et seda saaksid kasutada võimalikult paljud inimesed, sealhulgas erivajadustega inimesed ja eakad. Veebileht ei tohi seada piiranguid kasutaja võimetele, tugitehnoloogiatele, ekraanisuurustele ega sisestusmeetoditele.
Erivajadustega inimesed võivad eelistada hiire asemel navigeerimist klaviatuuri või muu seadmega või kasutada mõnda tugitehnoloogiat, näiteks ekraanilugemistarkvara või häälkäskluseid. Samuti võivad nad muuta näiteks veebilehitseja seadeid teksti ja värvide kuvamiseks neile sobival moel.
Ligipääsetavus (juurdepääsetavus) tähendab rohkem kliente
Ligipääsetavat e-keskkonda saavad kasutada ka inimesed, kes navigeerivad klaviatuuri või mõnda tugitehnoloogiat kasutades. Lehe optimeerimine tugitehnoloogiatele (vastavalt WCAG suunistele) parandab aga omakorda lehe leitavust otsingumootorites.
Ligipääsetavus tähendab paremat kasutuskogemust
WCAG nõuetega tegelemine aitab muuta e-keskkondi ka üleüldiselt kasutajasõbralikumaks. Ligipääsetavus ja kaasav disain võib olla koguni osa sinu brändist ja turundusstrateegiast, laiendamaks oma kasutajaskonda ja näitamaks, et hoolid.
Ligipääsetavus seadustes
Avalik sektor
Euroopa Liidu direktiiv (EL) 2016/2102 näeb ette, et avaliku sektori veebilehed ja mobiilirakendused peavad vastama digiligipääsetavuse standardile EN 301 549.
Erasektor
Euroopa Liidu direktiiv (EL) 2019/882 kohustab alates 28. juunist 2025 ka erasektori digikeskkondi järgima standardi EN 301 549 nõudeid, mida seni on pidanud tegema vaid avaliku sektori e-keskkonnad.
Loe lähemalt 2025. aastal jõustuvatest ligipääsetavuse nõuetest erasektorile.
Euroopa Liidu digiligipääsetavuse standard ja WCAG
EN 301 549 sisaldab endas nii rahvusvahelise standardi WCAG 2.1 AA taseme nõudeid kui ka täiendavaid lisanõudeid.
Näiteid elust enesest
Jaak kasutab e-poes liikumiseks ekraanilugeja abi, mis loeb talle veebilehe sisu ette. Jaak leiab meeldivad kõrvaklapid ja lisab need ostukorvi, kuid ostukorvi lehele tal minna ei õnnestu.
Ostukorvi nupul on küll ostukäru ikoon, kuid ekraanilugeja jaoks puudub sellel tekstiline alternatiiv, mistõttu loetakse see ette kui “sildita nupp”. Jaak kulutas aega, kuid ostu iseseisvalt lõpule viia tal ei õnnestunud. Ta jagab oma kogemust teiste vaegnägijatega, et neid selle e-poe eest hoiatada.
Tuuli ei taha toidupoodi minna, sest tänavad on libedad ning pakendite tooteinfo ja aegumiskuupäevad on kirbukirjas. Sõbranna soovitas tal tellida toidukaupa e-poest.
Tuulile meeldib, et arvutis saab suurendada teksti piisavalt, et näeks seda lugeda. Selles e-poes aga läheb tekst suurendamisel toote pildi alla peitu.
Tuulile meeldib ka see, et e-poes saab toote otsingut kasutades lihtsamalt üles leida. Selles e-poes Tuuli aga otsingut ei leia. Väike helehall otsingukast on tegelikult lehel olemas, kuid Tuuli lihtsalt ei näe seda.
Tõnis peab täna esitama kooli jaoks olulise taotluse. Taotluse lehel on Tõnisel väga raske aru saada, kus ta parajasti asub, sest klaviatuuri Tab-klahviga liikudes ei teki linkidele ja vormiväljadele sinist kasti ümber. Siis avastab Tõnis, et tal ei ole võimalik valida klaviatuuriga kalendrist nõutud kuupäeva ega rippmenüüst oma kursuse numbrit.
Ta ei saa taotlust esitada, sest kohustuslikud väljad pole täidetud. Tõnis on olukorrast äärmiselt häiritud. Isegi kui ta jookseks poodi arvutihiirt ostma, ei jõuaks ta taotlust õigeaegselt esitada.
Ligipääsetavuse parendamine
Ligipääsetavuse parendamiseks tuleb esmalt analüüsida digikeskkonna ligipääsetavuse olukorda ja probleeme ehk teha audit.
Parima tulemuse saavutamiseks tasub kaasata kogemustega eksperti. Trinidad Wisemanil on pikaajaline kogemus veebi ligipääsetavusega. Meie IAAP WAS sertifikaadiga eksperdid lähtuvad Euroopa Liidu ligipääsetavuse standardist EN 301 549 ning rahvusvahelistest veebi ligipääsetavuse suunistest WCAG.
Oma digikeskkonna (veebi, äppide) ja dokumentide (nt PDF) ligipääsetavuse auditit või analüüsi võib proovida teha ka ise, kuid tuleb arvestada, et Euroopa Liidu digiligipääsetavuse nõudeid on umbes 100 ning nende mõistmine ja õigesti testimine võib osutuda üsna ajamahukaks. Trinidad Wisemani ligipääsetavuse tööriist on abiks ja selgitab EN 301 549 ja WCAG nõuded lahti lihtsamas keeles, koos näidete ja soovitustega.
Auditist lähtuvalt on võimalik planeerida ja hinnata ligipääsetavuse parendamiseks vajalikke arendustöid. Loe lähemalt, millisel juhul on mõistlik digikeskkonda parendada ja millisel juhul hoopis uus keskkond arendada.
Pakume järgmisi teenuseid:
Ligipääsetavuse analüüs ja audit
Kaardistame digikeskkonna ligipääsetavuse probleemid vastavalt ligipääsetavuse standardite EN 301 549 ja WCAG 2.2 AA nõuetele ning pakume võimalikke lahendussoovitusi. Teeme nii veebi, äppide kui ka dokumentide (nt PDF) ligipääsetavuse kontrolli.
Ligipääsetavuse testimine arendusprojektis
Testime arendusprojektis jooksvalt valmivate komponentide või vaadete ligipääsetavust ja anname kohest sisendit ligipääsetavuse parendamiseks.
Ligipääsetavuse koolitused
Meie kogenud koolitajad viivad läbi digiligipääsetavuse ja kaasava disaini koolitusi vastavalt kliendi vajadustele ja soovidele. Võimalik on tellida näiteks üldisem koolitus kogu osakonnale ja tehnilisem koolitus arendusmeeskonnale.
Ligipääsetavuse konsultatsioon
Nõustame oma kliente digiligipääsetavuse parendamisel ja aitame näiteks regulatsioonide ja kvaliteedikriteeriumite täiendamisel, et tagada digikeskkondades parem ligipääsetavus.
Valik meie kliente
Eurofound
Euroopa Toiduohutusamet
Euroopa Keskkonnaagentuur
Ridango
Haigekassa
Swedbank
Apotheka
Tervise ja Heaolu Infosüsteemide Keskus
Elisa
Tallink Hotels
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet
Haridus- ja Noorteamet
UX Fellows
Telia
Eesti Energia
Tartu Ülikool
Tallinna Tehnikaülikool
Tervise ja Heaolu Infosüsteemide Keskus
Riigi Infosüsteemi Amet
Haridus- ja Noorteamet
Riigikantselei
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
Kontakt
Soovid tellida meilt digiligipääsetavuse auditit, konsultatsiooni või koolitust? Võta ühendust meie spetsialistidega
Liina Martõnjak
Teenusedisaini valdkonnajuht
Liina on Trinidad Wisemani teenusedisaini valdkonnajuht. Tal on interaktsioonidisaini magistrikraad University College Londonist ning informaatika magistrikraad TalTechist. Liina on töötanud IT valdkonnas enam kui 14 aastat, olles nii arendaja kui interaktsioonidisaineri rollides. Liina on külalislektorina andnud loenguid TalTechis ja IT Kolledžis.
Mari-Ell Mets
UX/UI disainer Veebi ligipääsetavuse spetsialist
Mari-Ell on 2021. aasta sügisest IAAP (International Association of Accessibility Professionals) poolt sertifitseeritud veebi ligipääsetavuse spetsialist Eestis. Mari-Ellil on digiligipääsetavuse alal kogemust rohkem kui viis aastat, mille jooksul on ta teinud auditeid, koolitanud sadu inimesi ja osalenud kümnetes erinevates projektides nii era- kui ka avalikus sektoris Eestis ja Euroopa Liidus.
Kui soovid arutada oma projekti või sul on küsimusi Trinidad Wisemanis tehtava töö kohta, siis võta meiega ühendust.
Täname sind!
Saime päringu kätte ja võtame sinuga esimesel võimalusel ühendust.
Jälgi meid sotsiaalmeedias!