RAVIMITE MENETLUSSÜSTEEMI ARENDUS

Eesti ravimite ehtsuse kontrolli infosüsteemi veateadete menetlussüsteemi arendus

Projektist

Meditsiin
Projekti algus 2020 jaanuar - projekt praegu veel kestab

Koostöös Eesti Ravimite Ehtsuse Kontrolli Sihtasutusega (REKS) viisime ellu REK-IS projekti, mille eesmärgiks oli arendada tarkvara, mis võimaldab tagada ravimite võimalikult kiire ja hea kättesaadavuse patsiendile. 98% Eesti jaeapteekidest on REK-ISega liidestunud ja kasutab tarkvara igapäevaselt.

Otseselt inimeste elusid mõjutav tarkvaraarendus

Projekt sai alguse vajadusest parandada ravimite ehtsuse kontrolli protsessi, mis hõlmas suurt hulka hoiatusteadete menetlemist. Eesmärk oli protsessi efektiivsemaks muutmine ja lõppkasutajatele kiirema tagasiside võimaldamine. 

Meie tellijaks on REKS (Eesti Ravimite Ehtsuse Kontrolli Sihtasutus). Ravimite ehtsuse kontrolli süsteem on üleeuroopaline ja rakendatud 32 riigis. Eestis on süsteemi haldavaks organisatsiooniks REKS. Aastal 2020, kui arendusprojektiga alustasime, oli Eestis kontrollitavate ravimite maht keskmiselt 700 000 päringut nädalas ehk ca 2,5 miljonit skaneerimist kuus. 

Juhul kui infosüsteemist ei leitud ravimipakendi turvaelemendile vastavaid andmeid, väljastas süsteem kasutajale hoiatuse ning hoiatused tuli REKSi poolt menetleda. Tol hetkel oli hoiatuste suhe skaneerimistega vahemikus 0,05 – 0,1%, mis tähendas kuus ca 2000 hoiatuse menetlemist. 

2000 hoiatuse käsitsi menetlemine nõudis suuremat tiimi või tarkvaraarendust

Sellise hulga hoiatuste operatiivseks menetlemiseks on võimalik suurendada tiimi või arendada välja vastav tarkvaraline lahendus protsessi võimalikult suures mahus automatiseerimiseks. REKS otsustas teise valiku kasuks.

Automatiseerimise eeliseks on hoiatusteadete korral, mis ei nõua eraldi menetlust, kohene vastuse edastamine lõppkasutajale (apteegile või hulgimüüjale) ning seda seitse päeva nädalas, olenemata kellaajast. 

Automatiseerimine ja nutikas tarkvaralahendus aitavad ravimite ehtsuse kontrollis tuua kiireid lahendusi

Uue süsteemi arendasime täisrätseplahendusena: meie spetsialistid tegelesid nii äri- kui detailanalüüsi, kasutatavuse testimise, disaini kui ka arendusega. Samuti pakkusime algselt tellijale rakenduse majutust. Süsteemi automaatikaga seotud algoritmid on välja töötatud REKSi ja Trinidad Wisemani koostöös. Tehnoloogiatest metoodikatest ja programmidest kasutasime Jirat, Confluence´i, Swaggerit, Node.jsi, Angular 2+´i, Dockerit, Figmat, NestJSi.

Projekti tööd jagunesid nelja etappi

Kaardistamine

ärianalüüs 

detailanalüüs 

protsessianalüüs 

intervjueerimine 

kasutaja vajaduste kaardistamine 

kliendi vajaduste analüüs 

Disain

prototüüpimine

UI disain  

kasutatavuse testimine 

navigatsiooni testimine 

Tarkvaraarendus

süsteemianalüüs 

back-end arendus 

front-end arendus 

testimine 

Monitooring

igakuine hooldus 

süsteemi uuendused 

Projekti tulemusena valmis menetlustarkvara REK-IS ehk Eesti ravimite ehtsuse kontrolli infosüsteemi hoiatusteadete menetlussüsteem. Tarkvara võimaldab sellega liidestunud osapooltel või veebivormi kaudu edastatud teavituste korral saada kohest tagasisidet, kas ravimi võib väljastada või on konkreetne juhtum võetud edasi käsitsi menetlusse. 

Samuti vähendab uus tarkvara kohati ka infosüsteemiga liidestunud osapoolte (nt apteekide ja hulgimüüjate) töökoormust. Näiteks juhul, kui ravim on hoiatuse põhjuse väljaselgitamiseni n-ö ootele pandud. Sellised juhtumid tuleb kõik omakorda ka dokumenteerida, mida vastasel juhul tuleb teha käsitsi. 

REK-ISega on liidestunud 98% Eesti jaeapteekidest, kes kasutavad seda igapäevaselt. 95% kõigist edastatud juhtumitest lahendab ära REK-IS ilma et REKS töötaja peaks sekkuma ja seda seitse päeva nädalas, olenemata kellaajast. 

Eesti Ravimite Ehtsuse Kontrolli Sihtasutusele üleantav töötulem

Projekti tulemiks on infosüsteem, mida kasutavad REKSi töötajad ja infosüsteemiga liidestunud apteegid. 

Agiilne tulemustele orienteeritud tiim arendas keerulise infosüsteemi valmis enne lõpptähtaega

Kogu tööprotsess tugines Scrum metoodika parimatel praktikatel ja agiilsetel meetoditel. Arendus valmis enne kokku lepitud lõpptähtaega (ca 3 nädala võrra varem). 

Antud projekt on hea näide sellest, kuidas motiveeritud tiimiga on võimalik ka lühikese aja jooksul arendada keerulisemaid süsteeme. Mõlemad osapooled peavad edukalt sujunud projekti üheks võtmekomponendiks veel kiiret ja paindlikku kahepoolset suhtlust - tihti sündisid muudatusotsused argumenteeritud arutelu järel väga kiiresti. Tegime projekti vältel regulaarselt ülevaatekoosolekuid, kus andsime tööosa üle, mida tellija seejärel testis ja meile kohe ka tagasisidet andis. 

Jätkasime REK-IS 2.0 projektiga, kus tegelesime suhtluse automatiseerimise ja kasutajakogemuse parendamisega ning mille lansseerisime 2023 aasta sügisel. REK-IS 2.0 eesmärgiks oli automatiseerida ja lihtsustada ning dokumenteerida REKSi ja apteekide/hulgimüüjate vahelist suhtlust. Uue lahendusena saadab süsteem teatud juhtudel veateate esitajale välja küsimustiku. Teatud vastuste korral teeb REK-IS seejärel automaatselt ette määratud tegevusi, näiteks liigutab menetluse õigesse staatusesse või lõpetab menetluse. Küsimustikke saab REKS endiselt välja saata ka manuaalselt.

Meie koostöö erinevate projektidega jätkub. 

„Trinidad Wisemani arendustiim tegi endale väga põhjalikult selgeks süsteemi tööpõhimõtte, mis oluliselt lihtsustas kõige optimaalsemate tehniliste lahendusteni jõudmist. 

Samuti peame edukalt sujunud arenduse üheks võtmetähtsusega komponendiks kiiret ja paindlikku kahepoolset suhtlust, mille käigus kõik tekkinud küsimused kiire lahenduse leidsid. Arendus valmis enne kokku lepitud lõpptähtaega ning oleme tulemuse ja arenduse kvaliteediga igati rahul.“  

- Raul Mill, REKSi juhatuse liige