Kliendilugu

Investeerimistoote disainimine

Koostöös SEB Pangaga disainisime mikroinvesteeringute toote.

Ülevaade

Teenusedisain UX disain UI disain Prototüüpimine
Projekti kestus 6 kuud

Disainisime koos SEB panga UX disainerite tiimiga uue investeerimistoote – mikroinvesteerimine, mille eesmärgiks on anda nii alustavale kui ka kogenumale investorile arusaadavat infot selle kohta, kuhu investeerida, kuidas osta ja portfelli hallata ning vajadusel ETFe (inglise k. exchange-traded funds) ehk börsil kaubeldavate fondide osakuid müüa.

Kommentaar

"Trinidad Wisemani valisime UX partneriks mitmel põhjusel. Esiteks olid nad valmis kiiresti lepingusse astuma, mis näitas nende paindlikkust ja pühendumust. Lisaks on neil pikaaegne ja ainulaadne UX kompetents.

 

Nende aastate pikkune praktika ja usaldusväärsus koos süsteemse ja metoodilise lähenemisega annavad kindluse, et nad suudavad edukalt juhtida ka suuri ning keerukaid projekte. Samuti kattusid nii SEB kui Trinidad Wisemani mõtteviisid ja väärtused, mis oli tugeva ja produktiivse koostöö vundamendiks."

 

Madis Rist, SEB disainivaldkonna tiimijuht

Meeskonna väljakutse: disainida 6 kuuga uus investeerimistoode

Internetipangas saavad kogenud finantsteadmistega kasutajad erineval viisil investeerida. Küll aga on internetipangas olevad võimalused pigem keerukad ja tehnilised. Vähemkogenud investoritele loodi hiljuti Roboinvestor, mis hakkab eelistuste küsitluse tulemusel automaatselt kasutaja eest investeeringuid haldama.

Nüüd aga tekkis vajadus toote järele, mis sobituks sinna keskele ehk annaks kasutajale suurema valikuvabaduse, kuhu ja millal investeerida, aga oleks samal ajal võimalikult lihtne ning arusaadav ka alustavale investorile.

3 peamist vajadust uuele tootele

Tugi valikute tegemisel

Kasutajad vajavad mugavat lisavõimalust, mis aitaks neil investeeringutega alustada või portfelli täiendada selliselt, et see ei nõuaks liialt spetsiifilisi teadmisi või aega ega ka suurt rahalist panust. 

 

Seega oli tarvis leida lahendus, kuidas kuvada piisavalt põhjalikku ja arusaadavat alginfot investeerimisvõimalustest ja nende võrdlusest.

Lihtne ja läbipaistev ostu- ja müügiprotsess

Paljude kasutajate hirmuks oli ostmise ja müümise keerukus ning võimalikud nn peidetud kulud.  

 

Seega oli tarvis luua võimalikult lihtne, kiire ning tasude osas läbipaistev ostu-ja müügiteekond.

Portfelli mugav haldus

Kasutajad soovisid kindlustunnet, et nad saavad ostujärgselt oma investeerimisportfelli teadlike otsustega hallata. 

 

Seega oli vaja disainida protfelli seisu detailne vaade, kus on näha ka peatselt toimuvad tehingud. Juurde ostmine ning maha müümine pidi olema lihtne ja võimalikult väikeste kuludega (tehingutasu on 0,5% tehingu summast ja miinimumtasu ei ole).

Projekti tööd jagunesid kahte etappi

fa-1

Vajaduste kaardistamine

  • Süvaintervjuud projekti võtmeisikutega 
  • Kano küsitlus kasutajate ootuste kaardistamiseks 
  • Süvaintervjuud ja kasutatavuse testid kasutajatega  
  • As-is ja to-be protsessianalüüs 
  • Konkurentide ja suunanäitajate võrdlusuuring. 
fa-2

Toote disainimine ja testimine

  • Lahenduste kaardistamise ja visandamise töötuba 
  • Lahenduste hindamine ja prioriseerimine projekti võtmeisikutega 
  • Prototüüpimine 
  • Kasutatavuse testimine 
  • Pidev nõuete monitoorimine arendajate ja juristidega 
  • UI disain 
  • Avaliku tootelehe kontseptsiooni loomise toetamine koos turundajatega.

Esimese etapi üheks tähtsamaks sammuks oli Baltikumi kasutajate ootuste kaardistamine. Selle tulemusel saime teada, milliseid funktsionaalsusi kasutajad hindavad.

Näiteks Kano mudel jagas klientide ootused investeerimistootele kolme gruppi:  

  • baasootused (must be); 
  • toimimise ootused (performance);  
  • ületatud ootused (excitement).  

Süvaintervjuudest saime teada, millised on kasutajate praegused väljakutsed investeerimisel, valikute tegemise kriteeriumid ja soovid tulevikuks. 

 

Teise etapi kõrghetkeks oli Riias toimunud 1-päevane töötuba, kuhu tulid kokku projekti võtmeisikud nii Lätist, Leedust kui Eestist.

Juhtgruppi kuulusid UX uurija, UX disainerid, äriarendajad ja kliendisegmendi esindajad. Päeva lõpuks oli valminud esmane toote visand Figmas, mida ka sama päeva lõpus kasutajatega testiti. Nii saime valideerida projekti võtmeisikute uue visiooni kokkulangevust kasutajate ootustega.  

MVP loomiseks leppisime kokku funktsionaalsused ja nõuded

Enne prototüüpimisega alustamist koostasime nimekirja kõigist funktsionaalsustest ja nõuetest, mis uuele tootele erinevatest allikatest kokku olid kogunenud.

Nimekiri sisaldas nii kasutajate, projekti võtmeisikute kui UX disainerite ideid. Kuna kõik soovid ei pruugi teostatavad või otstarbekad olla, tuli neid hinnata.

Ideid hindasime kolmes kategoorias:

  • kui soovitud on see funktsionaalsus kasutajate seas?
  • kui suurt äriedu tuua võib?
  • kuivõrd teostatav on back-end arenduse vaatenurgast?


Arvutasime punktid kokku ja jõudsime ühisele arusaamale, millistest funktsionaalsustest hakkab MVP (inglise k. minimum viable product) koosnema ning millised ideed jäävad tulevikku või toote arendusest täiesti välja.

Prototüüpimine andis disaineritele vabad käed

See oli kõige meeldejäävam osa projektist, sest andis disaineritele võimaluse maksimaalselt oma loomingulisust kasutada. Töö käigus muutsime prototüübi disaini kolm korda. Väiksemaid muudatusi tegime pea iga päev.

Kohe kui esimene versioon valmis sai, testisime seda kasutajatega kõigist kolmest riigist, tegime täiendusi ning asusime järgmist versiooni testima. Kui interaktiivne prototüüp sai kinnitatud, alustasime UI disainiga.  

Projekti lõpu etappides tegime koostööd turunduse ja kliendi segmentide esindajatega, et peatselt loodav avalik tooteleht peegeldaks samuti seda, mida olime kasutajatelt teada saanud. Soovisime tootelehel esitleda toote väärtust ja eripära. 

Disainitöid alustasime info jaotamisega viieks teemapunktiks

Jaotamise eesmärgiks oli läbipaistvus ehk oluline info peab alati kasutajale kättesaadav olema:  

  1. info ETFide ehk (inglise k. exchange-traded funds) kohta; 
  2. tehingutasude info; 
  3. korduma kippuvad küsimused; 
  4. kalkulaator potentsiaalse tootlikkuse arvutamiseks;  
  5. portfoolio vaade. 

Seejärel valis SEB klientidele pakkumiseks välja 10 kõige populaarsemat ETFi. Kuvasime ETFide kohta ainult neid kriteeriume, mis on ostuotsuse tegemisel kõige olulisemad. Seejuures lähtusime teabe visuaalselt atraktiivsest ja informatiivsest kuvamisest – näiteks kasutasime riigilippe, graafikuid, värvikoodiga riskitasemeid, fondide lihtsustatud nimesid jms.  

Mugavdasime ka ETFi detailidega tutvumist –  lisasime lihtsa ja tavainimesele arusaadava lühikirjelduse, tegevusvaldkonnad, peamised ettevõtted, kuhu ETF investeerib, milline on riskitase koos riskitaseme selgitusega, milline oli eelnevate aastate kasum või kahjum ning milliselt ametlikult ETFi kodulehelt saab rohkem informatsiooni. Valikute lihtsustamiseks lisasime ka ETFide võrdlemise funktsiooni.

Ostuteekonna disainisime nii lühikeseks ja lihtsaks kui võimalik

Läbida tuleb 4-sammu ja kulub ainult paar minutit. Eemaldasime kõik ebavajalikud sammud ja info ning jätsime alles ainult elementaarse ning õigusnormide poolt nõutava.

Näiteks ei soovinud me kasutajat ostu ajal kurnata kohustusega avada investeerimiskonto, vaid otsustasime, et avame vajaliku (tasuta hallatava) konto automaatselt koos esmase ostuga. 

Küll aga on tehingu tasu ja tehingu toimumise kuupäev nähtavad pea igal sammul, sest see info on kasutajale oluline. Nii saab kasutaja keskenduda vaid oma ostusoovile sobivas summas ning seadistada ühekordse või igakuise investeerimise. Kasutaja teeb minimaalsed valikud ka müügi puhul ehk otsustab mida müüa, mis summas ja millisele kontole soovib raha laekumist.  

Kujundasime võimalikult kompaktse ja mugava portfellivaate

Nii saab kasutaja ülevaate ETF portfelli kui terviku tootlikkusest, ja näeb ka iga konkreetse ETFi seisu (kasum, kahjum, ostuhind, turuhind jms). Juurde ostmine või maha müümine on vaid ühe kliki kaugusel.

Kuna tehingud toimuvad kord nädalas, siis on portfellivaates olemas nimekiri kõigist peagi toimuvatest tehingutest, mida kasutaja on alustanud – olgu selleks siis ost, müük või igakuine püsiinvesteering.

Nimekirja kaudu saab kasutaja tehinguid mugavalt ka tühistada – selline paindlikkus vähendas kasutajate ärevust, neile meeldis, et alati on võimalus teha muudatusi kui need peaksid vajalikud olema.

Sündis uus toode maailmaturu ETFidega kauplemiseks

SEB tooteomaniku, äriarendajate ja arendustiimiga koostöös lõime uue toote, mis võimaldab kaubelda maailmaturu ETFidega ehk börsil kaubeldavate fondidega.

Kõikide kasutajate ostu- ja müügisoovid kogutakse kokku ning tehakse SEB poolt ära kord nädalas. Tänu iganädalasele intervallile on ka tasu iga tehingu pealt minimaalne.

SEB-le üleantavad töötulemid: 

  • projekti võtmeisikute ootuste kokkuvõte; 
  • kasutajate ootuste kokkuvõte; 
  • võimalike lahenduste kokkuvõte;  
  • prioriseeritud funktsionaalsuste kokkuvõte; 
  • interaktiivne kasutajatega testitud prototüüp (arvutivaade, Figmas) 
  • lõpliku disainiga prototüüp (arvuti-, tahvli- ja mobiilivaade, light ja dark mode, Figmas), mis on aluseks front- ja back-end töödele.

Mikroinvesteerimise 3 esimest sammu mobiilivaates.

Mikroinvesteerimise portfelli vaade.

Tugev koostöö tellijaga on eduka projekti võti

Nii nagu paljudes teistes projektides, on ka siin edu võtmeks projekti osapoolte vaheline tihe koostöö ja pidev suhtlus. Juba projekti kestel arutasime tööprotsesside tõhusust ning saime kiiresti aru, et nii tuleb ka jätkata.

Projekti edukus seisnes kõigi kaasatud osapoolte panustamises ja ühistes arusaamades koostööst:

Eeltöö oli tehtud

  • Eeltöö kasutajate ja võtmeisikutega. Enne UX disaineri kaasamist oli UX uurija juba alustanud nii projekti võtmeisikute kui kasutajate ootuste ja vajaduste kaardistamist. See andis hea aluse UX tööga alustamiseks ja edasiste käikude otsustamiseks. 
  • Eeltöö visiooniga. Äriarendusjuhid olid loonud esmase tootevisandi Excelisse ja Wordi, näitamaks kuidas toote teekond võiks välja näha. Selle järgi oli lihtsam mõista kliendi visiooni ja kasutajate teekondi.

 

Kaasatud olid vajalikud osapooled

  • Kahe disaineri rakendamine üheagselt. UX disainer tegi projekti koostöös teise UX/UI disaineriga. See andis võimaluse ideid pea igapäevaselt põrgatada, prototüüpida erinevaid lahendusi, täiendada üksteise disaine ja kiirelt minna edasi UI disainiga. Kui sama UX disainer on kaasatud ka UI disaini, ei lähe vajalik info projekti üleandmisel kaduma.  
  • Otsusekindel tootejuht. Projekti juhtis proaktiivne tootejuht, kes alati langetas viimase otsuse ja hoidis oskuslikult projekti skoopi. Ta ei seadnud disainerite loovusele piiranguid, kuid siiski suunas meid, et püsida teostatavuse ja tähtaegade raamides.  
  • Kaasatud äriarendusjuhid. Äriarendusjuhid osalesid kasutajate intervjuudes ja testides ning seega ühildasid hiljem oskuslikult ka äri ja kasutajate huve tootearenduses.  
  • Kaasatud turundajad ja segmentide esindajad. Kaasatud olid ka turunduse ja kliendi segmentide esindajad - nemad teadsid hästi, millised on kasutajate soovid ja kuhu loodav toode positsioneerida. 
  • Kooskõlastused juristidega. Tootejuht ja äriarendusjuhid olid pidevalt suhtluses juristidega, et valideerida loodud prototüübi kooskõla õigusnormide ja SEB väärtustega. Töö käigus lõime juristidele oma prototüübi, et nad saaksid arutamise kõrvale ka ostuteekonna ise läbi klikkida. Pakutud lahendus saigi paari päevaga kinnitatud.

 

Tööprotsess soosis koosloomet

Igapäevased koosolekud kogu meeskonnaga hõlmasid äriarendajaid ja arendajaid, kes andsid teostatavusele tagasisidet juba ideede arutamise etapis.  

Iganädalastel äriarenduse koosolekutel tehti suuremaid otsuseid ning iganädalastel arenduskoosolekutel vaadati pidevalt üle üksteise tööd, täpsustades varasemat ja tutvustades uusi disainielemente ning funktsionaalsusi. 

kommentaar

"Tooteidee, millel on suurepärane UX/UI, oligi see, mida meie kliendid ja töötajad vajasid. Näeme, et meie panga kliendid hindavad nende vajadustega kattuvat UX/UI-d niivõrd palju, et mikroinvesteeringute sihtgrupp osutus algsest palju laiemaks.

 

Tekkinud on palju uusi kliente, keda me alguses sihtgrupina ei osanud näha, ja kes kasutavad mikroinvesteerimise toodet nüüd lihtsalt seetõttu, et UX/UI vastab nende ootustele."

 

- Skirmantas Matelis, SEB tooteomanik 

Uus lahendus mõjutab paljude inimeste tulevikku

Kui kasutaja on investeerimises algaja, võib olla keeruline kõiki üksikasju mõista. Küll aga ei tohiks keerukate üksikasjade mitte mõistmise tõttu jääda kasutamata võimalus investeerida enda tulevikku.

Kogumine ja investeerimine koos korraliku pensionisambaga loob hea vundamendi finantsstabiilsusele ja finantsilisele iseseisvusele. Uus loodud toode on turul soovitud ja oodatud, sest tänu sellele saavad investeerimisel tunda end mugavalt nii need, kel puuduvad varasemad kogemused kui ka need, kes on juba valdkonnaga tuttavad.

kommentaar

“Suur osa meeskonna omavahelisest toimimisest oli mulle nähtamatu, aga tulemused, töötoad ja esitlused olid alati suurepäraselt ettevalmistatud ning läbi viidud. Koostööpartnerid pöörasid sellele korduvalt tähelepanu ja kiitsid.

 

Tööviisidest jättis sügava mulje metoodilisus ja põhjendatus. Mulle meeldis, kuidas UX disainer suutis vaidlustes säilitada neutraalsuse ja vajadusel sekkuda argumenteeritud seisukohaga.

 

Projekti planeerimine oli hästi struktureeritud ja selge. Töötoad olid alati tulemustele orienteeritud, loogilised ja parajalt mugavustsoonist välja lükkavad.”  

 

- Esko Lehtme, SEB disainivaldkonna juht